FAQ

Nejčastější otázky a odpovědi

Instalace a provoz

Jak velký systém eHelper potřebuji a pro kolik místnosti je ideální standardní balení eHelper?

Základní sada je určena pro bytovou jednotku se čtyřmi místnostmi a jedněmi vstupními dveřmi. Systém eHelper má také vlastní internetové připojení a tudíž je možno jej připojit kdekoliv a není potřeba žádný předchozí příprava na instalaci. Doporučujeme čidla pohybu umístit do místnosti ve kterých senior či jiná opečovávaná osoba nebo klient se nejčastěji zdržuje. Pokud jsou vedle sebe místnosti, kde se senior zdržuje minimálně lze si nastavit jedno čidlo na více místnosti. Například umístím čidlo do chodby, ale v aplikaci si napíši WC/KOUPELNA/CHODBA a budu vědět, že když senior či jiná opečovávaná osoba nebo klient projde pod tímto čidlem nachází se na chodbě nebo na toaletě či v koupelně.

Opečovávaná osoba má doma domácí zvíře. Je to problém?

Pokud není domácí mazlíček příliš vysoký a nepřevyšuje polovinu výšky seniora i ve výskoku, tak není žádný problém. Senzor lze nastavit tak, aby nebyl domácí mazlíček detekován a tudíž nebude vytvářet falešné situace a poplachy.

Co se stane pokud vypadne proud, nebo nastane výpadek internetového připojení?

Nemusíte se ničeho obávat systém eHelper Vás o tom informuje, že je problém s napájením a vy můžete ověřit, zda je nějaký plošný el. výpadek popřípadě to senior vytáhl ze zásuvky nebo je jiný problém. Můžete také dokoupit náhradní el. zdroj, který je běžně dostupný v marketech. Naše služby jsou poskytovány skrze data mobilního operátora, ale v případě, že dojde k nějakému výpadku ze strany operátora systém Vás o tom informuje. Jakmile se zařízení k internetu či k elektrické energii připojí budu vás informovat o událostech které se staly objektu a to i při výpadků internetu. Systém vám odešle ty nejdůležitější.

Co se stane v situaci, kdy se bude v bytové jednotce pohybovat více osob?

Systém je anonymní a vy tuto situaci se dozvíte v mobilní aplikaci poznáte jen tím, že najednou bude častěji pohyb ve více místnostech nebo v jedné místnosti, ale skrze aplikaci nepoznáte kdo se nachází fyzicky v bytové jednotce popřípadě počet osob, které se tam nachází. V této situaci předpokládáme, že se jeden stará o druhého. V momentě kdy někteří odejdou a zůstane jenom jedna osoba v objektu, systém automaticky bude pečovat o konkrétní osobu.

Co když opečovávaná osoba často chodí ven?

Častý pobyt venku je velmi skvělou zprávou a tento pohyb pomáhá opečovávaným osobám, že chodí často do společnosti nebo na procházku. Systém eHelper se toto chování naučí a v rámci aplikace Vás informuje o tom, že senior se nachází mimo domácnost určitý počet hodin. Pokud bude senior mimo domácnost delší dobu než je pro něj typické a tedy je to takto nastavené také v aplikaci Vás systém informuje, že se senior nevrací domů a může to znamenat, že se někde jen zdržel, popřípadě zůstal někde venku.

Jak často se mění baterie a kde najdu typ baterie?

Mobilní aplikace Vás sama upozorní v dostatečném předstihu, že je daná baterie slabá a máte tak prostor k výměně této baterie. Typ baterie a čidlo, kde se baterie vybíjí Vás upozorní v mobilní aplikaci a vy nebudete muset nic zjišťovat. Obvykle je to jednou za rok či dva. Čas který vám zbývá na výměnu baterie po upozornění je zhruba jeden měsíc, a to z důvodu vašeho dojezdu za opečovávanou osobou.

Co když opečovávaná osoba odjede na dovolenou, nebo do lázní?

Náš systém obsahuje možnost DOVOLENÁ, kterou aktivujete vždy, pokud je senior mimo domácnost déle jako 24 hodin, aby nedocházelo ke špatnému vyhodnocování optimálních časů. Také můžete nastavit ALARM pro střežení nemovitosti. Systém eHelper tak bude chránit nejen zdraví nejbližších, ale také Váš majetek.

Jaký je hlavní rozdíl mezi systémem eHelper a standardní nabídkou různých společností nabízejících péči o opečovávané osoby?

Náš systém je plně automatizovaný a po správném nastavení nemusí jak neformální pečující, tak organizace sociální služeb nebo jiná organizace využívající systém eHelper popřípadě také osoba opečováná nic řešit a v případě vzniku nestandardní situace je mobilní aplikace sama upozorní, aniž by senior cokoliv musel provést nebo nějak aktivovat nějaký senzor. Mobilní aplikace umožňuje okamžité propojení mezi pečujícími a je navrženo pro systémové řešení organizací a rodin. eHelper je modulární systém takže se dají dokupovat popřípadě vyvíjet potřebné komponenty pro zvýšení kvality služeb s možností jazykových mutací pro ovládání v různých zemí včetně graf pro vyhodnocování změny zdravotního stavu a mnoho dalších potřebných informací pro elektronickou péči.

Co když senior přes den spí nebo nějak polehává?

Systém se během dne / zvýšené aktivity naučí běžný režim v domácnosti a podle něj doporučí ty nejkratší časové úseky, které jsou podle umělé inteligence standardní pro nepohyb v dané místnosti. Doporučujeme avšak tyto časové si nastavit do aplikace s nějakým časovou rezervou. Pokud tedy senior chodí spát pravidelně i přes den, tak se tuto situaci systém eHelper naučí a pokud to je nějaká abnormalita nebo nová skutečnost, tak to může znamenat změnu zdravotního stavu, která pokud bude stabilizovaná, tak nakonec přehodnotí také vzorec chování, který je nastaven v bytové jednotce. Naopak nastavením večerky – snížena aktivity – v mobilní aplikaci bude znamenat to, že systém už ví, že je noc a že bude menší pohyb a v noci se bude učit jiné standardní rysy chování opečovávané osoby.

Co když už zařízení nebudeme potřebovat? Je možný odprodej zařízení zpět?

Jakmile zařízení nebudete využívat pro původní účel můžete jej přepnout do režimu alarmu a jej jako alarm popřípadě pro podporu a starost o jiné členy domácnosti. Pokud i tak nebudete mít využití pro zařízení kontaktujte provozovatele systému eHelper – společnost Zdravotní a sociální služby, s. r. o. a ty Vám dokáži část nákupní ceny vrátit zpět podle toho v jakém stavu bude Vaše zařízení.

Čidla v bytech mohou vyřazovat nějaké škodlivé záření?

Veškeré naše čidla nevyzařují nic co by poškozovalo lidský organismus. Využíváme komponenty a systémy které jsou dnes všude běžně kolem nás.

Jak se dozvím kdo celou záležitost vyřídil v rámci péče o seniora třeba alarm, nebo nepohyb?

Veškeré údaje zjistíte jedním klikem v aplikaci kde se archivují události. Také budete moci zavolat na všechny důležité telefonní čísla týkající se o péči o opečovávanou osobu.

Je instalace časově, nebo technicky náročná?

Zařízení je bezdrátové, montáž Vám zabere maximálně hodinu. komponenty se nešroubují jsou na oboustranných samolepicích páskách nebo na suchým zipu. Umístění je doporučeno v max. výškách do 1,5 m na skříňkách a policích. Mobilní aplikace je intuitivní, takže vás provede celým nastavením.

Systém eHelper může pomoci také ke zkvalitnění služeb městských policií?

Systém je téměř bez údržbový a funguje v režimu online. Opeřovávanou osobu není potřeba vždy kontaktovat a prověřit situaci v aplikaci nebo zavolat osobě blázké. Systém eHelper slouží pro ověření nenadálé situace aby mohl učinit případný zákrok a tím se výjezdy nezvyšují, ale jsou pouze oprávněné a potvrzené pro operativní zásah v době kdy opečovávaná osoba opravdu potřebuje.

Není provoz systému eHelper ekonomicky příliš nákladný?

Pořizovací cena dosahuje v průměru ceny běžného kávovaru. Zařízení se dá také různě předávat potřebným. Když se rozpočítá servisní poplatek na dny, jedná se o 20,- Kč/den včetně internetu.

Co dělat pokud je opečovávaná osoba málo pohyblivá a spíše polehává či sedí?

V případě, že Vaše opečovávaná osoba je již méně pohyblivá nebo jen posedává a po Vašem odchodu z jeho bytové jednotky Vám přijde notifikace o nepohybu popřípadě v mobilní aplikaci uvidíte, že osoby nejsou registrovány v bytové jednotce, tak je potřeba si v našem eshopu zakoupit Odchozí tlačítko, které umístíte vedle vstupních dveří a při opuštění objektu toto tlačítko zmáčknete a systém bude čekat Vámi zvolenou delší dobu než začne objekt opět hlídat a Vám se tak zpřesní prostor, který má na starost systém eHelper i když opečovávaná osoba ihned po vašem odchodu odejde a nebude tolik zbytečných falešných poplachů, které jen znamenají, že je opečovávaná osoba méně pohyblivá a spíše polehává.

V případě častého připojení a odpojení mobilního signálu zkuste ověřit kvalitu síly signálu?

V případě, že nastane ve vašem systému eHelper kolísavé připojení k internetu můžete ověřit kvalitu mobilního připojení různě po bytě v místech, kde by mohla být umístěna řídicí jednotka. Než jednotku přemístíte můžete sílu signálu ověřit na Vašem telefonu.

  • iOS:
    • Po otevření číselníku vytočte číslo *3001#12345#*.
    • Následně se Vám otevře tabulka s nastavením Vašeho mobilního signálu a číslo na řádku RSRP je uvedení síly signálu
    • Čím menší číslo tím vyšší síla signálu a tam, kde bude nejmenší číslo umístěte jednotku, ale bacha aby byla stále v dosahu senzorů
  • Android
    • Po otevření číselníku vytočte číslo *#0011# 
      • Tato funkce je platná pouze u některých modelů Android zařízení
      • Zejména se je tento kód platný na modelech Samsung
    • Následně ověříte sílu signálu uvedenou na řádku RSSI, kde je číslo nejnižší
  • Android varianta 2
    • Stáhněte si aplikaci také na řádku RSRP
    • Čím menší číslo tím vyšší síla signálu a tam, kde bude nejmenší číslo umístěte jednotku, ale bacha aby byla stále v dosahu senzorů

Je potřebné, aby telefon měřící sílu signálu v bytě byl připojen k síti T-Mobile, který je partnerem systému eHelper.

Jak v případě potíží mobilního signálu přepnout systém eHelper na připojení pomocí Ethernet?

V případě, že nastane ve vašem systému eHelper kolísavé připojení k internetu můžete zařízení přepojit na vlastní internet pomocí ethernetového připojení.
 
Ještě se vrátíme k důvodu kolísavého mobilního připojení, který může nastat více možnostmi mezi které patří náhlý technický výpadek mobilního operátora anebo se bytová jednotka nachází v místě se slabým signálem. Muže nastat také třetí varianta, která nastane v situaci, že řídicí jednotka se nachází v tzv. hluchém místě bytové jednotky se slabým připojením.
 
Nyní se tedy vrátíme k tomu, jak vyměnit LTE modem s mobilním tarifem za ethernetový kabel. Nejprve vysuňte LTE modem ze zdířky USB a pomocí černého inicializačního tlačítka z boční strany jej vypnete tak, že toto tlačítko stisknete po dobu 10-15 vteřin. Následně po dalších deseti vteřinách můžete také zařízení odpojit od elektrické energie. Nyní vyčkáte přibližně jednu minutu a zařízení opět připojíte k elektrické energii a měla by začít blikat dioda Provoz. Jakmile bude blikat připojte ethernetový kabel a po ustáleni LED diody má stálý svit bude zařízení opět připraveno k péči o vaši bytovou jednotku a její obyvatele.

Stejný postup platí také v opačném případě při návratu k LTE modemu.
 
Upozorňujeme dále, že ethernetové připojení je funkční pouze v rámci sítě s dynamickou IP adresou. V případě, že máte statickou IP adresu je nutný zásah technika společnosti Zdravotní a sociální služby, s.r.o.

Mobilní aplikace

Kolik jednotek mohu připojit do mobilní aplikace?

Pokud vlastním řídicí jednotky eHelper PROFESSIONAL, tak neformální pečující nebo zaměstnanec sociálních služeb má možnost ovládat v rámci mobilní aplikaci neomezené množství jednotek. V situaci, kdy neformální pečující mají jednotky eHelper HOME můžete ovládat pouze 3 zařízení.

Co když nemám aplikaci, ale rád bych věděl o nestandardních situacích?

Hlavní administrátor dané řídicí jednotky má možnost aktivovat zasílání SMS na všechny kontakty uvedené v nastavení řídicí jednotky a dále také má možnost nastavit jaké typy zpráv budou odesílány na jednotlivé kontakty. Avšak takto zaslána zpráva bez dalších informací v mobilní aplikaci je nedostatečná pro správnou analýzu situace v bytové jednotce a proto doporučujeme, aby všichni důležití neformální i formální pečující měli nasdílenou jednotku a k tomu nastavené jaké typy zpráv jim mají chodit a zda mají možnost editace.

Je prováděna další aktualizace mobilní aplikace popřípadě vývoj nových rozšiřujících komponentů?

Provádí se pravidelné aktualizace, které vyžadují bezpečnostní opatření podle aktualizace systému mobilního telefonu, popřípadě podle potřeb organizací tak aby aplikace byla co největším přínosem pro Vás jako osoby neformálně pečující popřípadě různé podpůrně organizace.

Co dělat pokud Vám mobilní aplikace hlásí, že není připojeno, ale na jednotce vše svítí?

Mohou nastat situace, kdy mobilní signál je nestálý popřípadě se bytová jednotka nachází v místě se slabým pokrytím mobilního signálu. V tomto případě můžete systém eHelper připojit na domácí síť internetového připojení prostřednictvím ethernetového kabelu. Při změně typu připojení nejprve vytáhněte LTE modem z USB zástrčky a pomocí stisku černého inicializačního tlačítka na deset až patnáct sekund jej vypnete. Doporučujeme také vypojit od elektrické energie po dobu vypnutí.
Následně vyčkáte jednu minutu a řídící jednotku eHelper znovu zapnete stiskem černého tlačítka po dobu deseti až patnácti sekund. Jakmile začne blikat LED dioda provoz zapojíte Ethernetový kabel do zdířky v řídicí jednotce a posléze se vám ustáli světlo na LED diodě a do pár minut bude vaše zařízení opět připraveno v péči o osobu v bytové jednotce.

Hodinky

Na trhu jsou chytré hodinky. Může to být dostačující?

Manipulaci s chytrýma hodinkami bude moci provádět až další generace cca 10 let Chytré hodinky jsou náročné na motoriku současných opečovávaných osob, kterou nejsou zvyklé nosit hodinky a pokud ano je zvyklý na své zařízení a nemá rád změny. Nečekaným událostem většinou dochází večer nebo brzy ráno a to hodinky nemá opečovávaná osoba většinou na sobě. U většiny hodinek které umožňují také volání je vysoká náročnost na energii a opečovávané osoby opomínají nabíjet. Zapomnětlivost je vládkyně úrazu s následky, kdy opečovávaná osoba nemá u sebe hodinky a tudíž nemá možnost přivolat pomoc. Detekce pádu v hodinkách z praxe často vyvolávají plané poplachy u hyperaktivního člověka postačí prudké mávnutí ruky a upozornění už je na cestě. Jenom hodinky neřeší komplexní systém elektronické péče je třeba odlehčit pečovatelským službám, zachránce, popřípadě městské policii. Pokud to jenom trochu jde přenést je vhodné nenadálé situace na rodinné příslušníky, sousedy, kamarády. Baterie takzvaně chytrých hodinek vydrží cca. 24 hod.

Hodinky jsou dostatečné a pokud senior potřebuje pomoc může zmáčknout nouzové tlačítko.

Z naší praxe je zřejmé, že senioři nosí hodinky jen když vy jste s nimi v osobním kontaktu a kontrolujete je nebo maximálně krátce po návštěvě. Většinou hodinky leží někde v koutě a v případě pádu nebo vzniku nějaké nestandardní situace si nemůžou nijak zavolat pomoc a jsou odkázání na náhodnou návštěvu popřípadě je někdo uslyší, jak křičí. Mnoho seniorů takové štěstí neměli. Je velmi nepříjemné pro opečovávanou osobu a hlavně pro neformální pečující řešit následně fatální následky, které mohou ovlivni životy všech dotčených osob. Díky systému eHelper, ale budete vždy vědět co nejdříve, že se stala nějaká nestandardní situace a můžete tak zamezit fatálním následkům. Například jednou se nám stalo, že senior šel v noci na záchod a tam upadl. Kdyby se spoléhal na náhodu leží na studené podlaze do druhého dne v nejlepším případě. Takhle systém zaznamenal nezvyklý nepohyb a zalarmoval rodinné příslušníky kteří zavolali záchranku.

Co se stane, když si opečovávaná osoba sundá hodinky? Jaký mají dosah, popřípadě jak dlouho vydrží baterie?

U klasických hodinek na zápěstí nijak nepoznáme, zda je senior má nebo nemá u sebe. Důvody toho proč hodinky na sobě nemají jsou různé: zapomnětlivost, obává z nechtě+ného zmáčknutí, při výkonu hygieny, nejsou návyky nosit něco na ruce, atd. V mobilní aplikaci se dozvíte stav baterie a také jestli zda-li je provozuschopné. Dosah je kolem 30 metrů od řídicí jednotky – RD a zahrada většinou splňují kritéria dosahu pro signál. Výdrž baterie je přibližně rok.